Transfogaraska 2024 – wrażenia i AKTUALNOŚCI

[UWAGA. Materiały opublikowane na stronie są objęte prawami autorskimi.
Nie kopiuj tekstów ani zdjęć - skorzystaj z opcji "Udostępnij"/"Share"]

Dużo wcześniej niż zwykle, bo już 7 czerwca 2024 r. ponownie otwarto Trasę Transfogaraską dla miłośników pokręconych dróg i górskich widoków. I właśnie tego dnia postanowiłam przejechać odcinek z Curtea de Argeș [czyt. ardżesz] na północ i zobaczyć w jakim stanie jest trasa po zimie.

!!! po NAJNOWSZE INFORMACJE na temat Transfogaraskiej i Transalpiny zjedź na sam dół.

Jakie były moje wrażenia w dniu otwarcia Transfogaraskiej?
 
Pogoda dopisała, widoki na górze były piękne!
Ale jest parę kwestii, na które chciałabym zwrócić Twoją uwagę – głównie ze względów bezpieczeństwa.
  1. Od strony południowej asfalt był w fatalnym stanie. Jedziesz kilkadziesiąt kilometrów po lasach i dziurawej nawierzchni, zanim wjedziesz na najwyższy widokowy odcinek. Owszem, fragmenty są już remontowane, ale nadal za mało było tych łat, żeby podróżować komfortowo.
  2. Na pasie stały sobie czasem maszyny drogowe – tak po prostu, niektóre jak porzucone, bez żadnego ostrzeżenia. Trzeba na takie rzeczy uważać.
  3. Nadal trwały prace zabezpieczające ściany skalne przed osuwaniem się kamieni (choć gdzieniegdzie na asfalcie i tak leżały wielkie odłamki). Tutaj trzeba mieć na względzie, że za zakrętem może czekać taka niefajna niespodzianka.
  4. Mnóstwo było pojazdów ciężarowych na drodze, jeden tamtego dnia nawet zaklinował się na wahadle pomiędzy barierką nad przepaścią a podnośnikiem. Z naprzeciwka ruszyły samochody, bo im się zapaliło zielone, a z góry jeszcze wszystkie nie zjechały… było trochę cofania w obie strony. To informacja dla Ciebie, że nadal gdzieniegdzie mogą trwać prace. Pomyśl, zanim odkręcisz manetkę gazu.
  5. Nie zaktualizowano map Google i nawigacja ciągle kazała zawracać albo wjeżdżać w jakieś zaorane leśne dróżki, bo najwyższy odcinek nadal widniał jako zamknięty. Mamy drugą połowę czerwca i nadal problem nie został rozwiązany – Google kieruje naokoło, co wywołuje dezorientację u wielu turystów.
I może się oczywiście zdarzyć tak, że będziesz w takich emocjach w czasie przejazdu, że nawet nie zauważysz wspomnianych mankamentów. Wiem jak jest, też kiedyś byłam tam pierwszy raz. Ale miej gdzieś z tyłu głowy, że bezpieczeństwo Twoje i innych uczestników jest niezwykle ważne. Kierowco, nie ścinaj więc zakrętów, na których nie masz dostatecznej widoczności. Jeśli jest taka potrzeba, to przed motocyklowym wyjazdem poćwicz technikę prawidłowego pokonywania zakrętów. Chcesz przecież wrócić cało na kołach, prawda?
 
Od strony południowej spacerowały też niedźwiedzice z młodymi – naliczyłam naprędce 9 sztuk, ale też się specjalnie nie rozglądałam i jeśli nie było to wymuszone przez innych kierowców, nie zatrzymywałam się. Tak naprawdę niedźwiedzi mogło być nawet kilkanaście i czasem podczas swoich licznych przejazdów właśnie tyle spotykałam. Przy okazji uczulam: nie rzucaj im jedzenia (ani niczego innego), nie zaczepiaj, nie stawaj na środku drogi tamując ruch i nie podchodź. To są dzikie i niebezpieczne zwierzęta, nawet jeśli jeszcze oficjalnie nie zjadły żadnego motocyklisty i miło wyglądają. Bo nigdy nie wiadomo co się może wydarzyć w tej kudłatej niedźwiedziej głowie. I nie, one wcale nie głodują i nie potrzebują Twojej kanapki. Za to Ty, wraz z innymi turystami, możesz nieświadomie przyczynić się do ich późniejszego odstrzału. Wierzę, że nie chcesz dla nich takiego losu. Ufam też, że ważny jest dla Ciebie los ludzi, którym taki częściowo oswojony niedźwiedź wejdzie do gospodarstwa i zacznie atakować. Podróżuj odpowiedzialnie!
Cóż, trasa w dniu otwarcia nie była w najlepszej kondycji, ale też doskonale rozumiem, że dla osób prowadzących tam różnego rodzaju działalność wcześniejsze otwarcie było bardzo ważne. Liczę też, że jednak będą podejmowane dalsze prace naprawcze, tak aby podróż drogą 7C była jeszcze większą przyjemnością. Czego sobie i Wam życzę. 😉
 

P.S.

Chcesz poczytać więcej o trasach? Zerknij tutaj: „Słynne trasy górskie: Transalpina i Transfogaraska”.


AKTUALNE INFORMACJE – TRASA TRANSFOGARASKA:

12.11.2024 – zamknięcie górnego odcinka Transfogaraskiej. Otwarcia trasy można się spodziewać dopiero gdy warunki pogodowe na to pozwolą (być może w czerwcu, ale będę informować na bieżąco). Tymczasem zimą i wiosną można skorzystać z kolejki linowej.

8-9.10.2024 – częściowe zamknięcie trasy na wskazanych odcinkach (między 105 a 122 kilometrem) w związku z nagrywaniem materiału. Ruch ma być wznawiany co 10 minut, żeby przepuścić pojazdy.

  • 8.10: tunel przy jeziorze Bâlea (9-9:30), odcinek 119-120 km (17:30-18:30), odcinek 121-122 km (7:15-8:45, 10:50-11:20, 13:15-14).
  • 9.10: odcinek 105-106 km (godz. 14-15), odcinek 119-120 km (12-12:30 i 15:30-16:30), odcinek 121-122 km (7:30-8, 9-10:30, 11-11:30). Źródło: CNAIR.

30.09.2024 – Na Transfogaraskiej, przy jeziorze Bâlea odnotowano w tym dniu minusową temperaturę. Jest też śnieg. Służby starają się, aby trasa była przejezdna, jednak warunki są zimowe.

7.09.2024 – na Transfogaraskiej w tym dniu ma miejsce wydarzenie Transfier – triatlon. Dlatego też od rana do wieczora jest zamknięta południowa część trasy – od tamy Vidraru aż do samego szczytu. Szczegóły na stronie: transfier.ro.

08/09.2024 – odnotowuje się coraz więcej niebezpiecznych przypadków kontaktu turystów z niedźwiedziami – w ostatnich dniach zdarzało się, że niedźwiedź opierał się łapami o samochód czy złapał zębami za niedomkniętą szybę. Kara za karmienie wynosi 500-1500 lei, ale teraz postanowiono wytyczyć strefę (od południa – czyli tam, gdzie najczęściej się je spotyka), w której dodatkowo ma być karane zatrzymywanie się i postój. Zwróć też koniecznie uwagę na rowerzystów i motocyklistów, abyś skupiając się na biegających wokół zwierzętach, nie odciął/ęła im ewentualnej drogi ucieczki zastawiając przejazd. W podróży myślimy o wszystkich uczestnikach ruchu!

17-18.07.2024 – CNAIR informuje o utrudnieniach w tych dniach z uwagi na kręcenie materiałów video. W trakcie robienia ujęć ruch będzie zatrzymywany kilkakrotnie na odcinku Cabana Capra – Bâlea Lac. /źródłohttps://www.facebook.com/photo/?fbid=923759266460776&set=a.468832798620094/

16.07.2024 – DRDP Brașov poinformował, że trwają prace badawcze, które mają pomóc w utrzymaniu ruchu na trasie również zimą. Przewidywany jest też system informujący kierowców o liczbie miejsc parkingowych na górze i o warunkach pogodowych. Zakończenie jest planowane na przyszły rok.

8.07.2024 – Ze względu na wyścig kolarski (Sibiu Cycling Tour) będą tego dnia zamykane odcinki na Trasie Transfogaraskiej. Utrudnienia są planowane mniej więcej w godzinach 10-17.

1.07.2024 – jak podają rumuńskie portale, zapadła decyzja, by niedźwiedzie z Transfogaraskiej przenieść do sanktuarium niedźwiedzi Libearty w Zărnești (koło Braszowa). Obecnie szacuje się, że w całej Rumunii może być nawet 8 tysięcy osobników. Niestety nieodpowiedzialne zachowania turystów (karmienie, podchodzenie, wrzucanie filmików pokazujących szkodliwe zachowania) się do tego również przyczyniły.

AKTUALNE INFORMACJE – TRANSALPINA (DN 67C):

11.11.2024 – zamknięcie Transalpiny na najwyższym odcinku. Przypominam, że Transalpina to cała droga 67C, a nie tylko ta najbardziej widokowa część, więc nadal można na nią wjechać od strony północnej lub południowej (do znaków zakazu).

30.09.2024 – temperatury na Transalpinie na najwyższym odcinku są już na minusie. Jest też śnieg. Służby starają się utrzymywać stan drogi niezbędny do przejazdu, ale warunki są zimowe i trzeba uważać.

29.09.2024 – tego dnia Transalpina jest zamknięta przez większą część dnia (8-19 z przerwą od 13-14:30) pomiędzy miejscowościami Rânca i Novaci. Odbywa się tam impreza motoryzacyjna „CUPA Novaci-Rânca 2024”.

21.09.2024 – zostały zmienione godziny, w których czynna jest Transalpina. Ze względu na poranne mgły, wjazd na najbardziej arakcyjny odcinek (Obârsia Lotrului – Rânca) jest możliwy dopiero od godziny 9. Trasa jest czynna do 20.